lasertandvard

Lasertandvård Norrköping

Laser används för att laga tänder, behandla tandlossning och motverkar ilningar i tänderna. Flera av våra kunder uppskattar lasermetoden.
Med laser används inte den vanliga tandläkarborren. De flesta upplever att ljudet är annorlunda och man slipper borrens vibrationer, därför kan laser passa dig som är tandvårdsrädd eftersom behandlingen sker helt smärtfritt utan någon bedövning.
Dessutom ger laserbehandling snabbare läkning, mindre efterbesvär och kortare behandlingstid.

Behandlingar med laser:

Lagning av tandskada:
Här används laser istället för borr för att ta bort den skadade delen av tanden. Fördelen är att laserljuset är mer precist och man kan därför spara mer av tanden, dock måste gamla fyllningar avlägsnas med borr.

Rotfyllningar:
Laserbehandling är idag det effektivaste sättet att ta bort bakterier i rotkanalen. Att få bort bakterier ur rotkanalen är avgörande för att få en god läkning.

Tandlossningssjukdom:
Behandlas effektivt med laser för god läkning.

Operationer i munnen:
Laserljuset verkar blodstillande vid operationer och därför blir det betydligt mindre blödning. Det används även efter operation för att stimulera kroppens celler till snabbare läkning av såret. Dess bakteriedödande effekt minskar risken för infektioner efter operation.

Läkning av sår och infektioner:
Laserljuset stimulerar läknings celler och bidrar till betydligt snabbare läkning och bättre återväxt av vävnader.

Hur fungerar laser?
Laser för tandvård bygger på en avancerad teknik, men enkelt förklarat går det till så att laserljus i en speciell våglängd tillsammans med vatten löser upp den skadade tandytan genom små mikroexplosioner. Genom att det sker med korta pulser hinner oftast inte någon smärta registreras. Dessutom slipper du borrljudet och vibrationerna som många upplever stort obehag av. Laser är så precist att man kan avverka tandsubstans på nanonivå, dvs. väldigt små partiklar, jämfört med borr. Laser ger därmed skonsammare behandlingar eftersom mer av tanden sparas.

Nackdelar med laser:
Nackdelen är att behandlingar i vissa fall tar längre tid än vanligt. Tekniken har också vissa begränsningar och passar inte för alla behandlingar. Det går till exempel inte att ta bort guldfyllningar, amalgamfyllningar eller hårda porslinsfyllningar. Behandlingen är dock ett bra komplement att ta till när fyllningar har tagits bort med den vanliga borren.

Q & A om lasertandvård

Finns det några risker med laser?
Nej, den är säkrare än borr. Men man måste använda skyddsglasögon under behandlingen.

Vad är skillnaden mot den vanliga borren?
Man slipper högt ljud, obehagliga vibrationer och tryck, eftersom laser inte har någon direktkontakt med tanden.

Är det smärtfritt?
I undantagsfall kan man känna en liten ilning.

Vad kan man använda laser till?
Lagning, rotfyllning, behandling av tandfickor och ilande tandhalsar, implantat m.m.

För mer information om behandlingar kontakta oss gärna.